Nærmer det sig service for din bil, eller måske har du noget på bilen, der skal repareres, så er det vigtigt at vælge det rette autoværksted. Dette set i forhold til om arbejdet er dækket af garanti eller reklamationsret.
Måske er det ved at være det tidspunkt, hvor din bil skal synes eller måske til reparation hos et bilværksted. Det er ikke noget, som falder i bilejernes smag, for så skal de have penge op af lommen. Men hvad, nogle ikke er bevidste om – og som kan komme til at koste dyrt – er, hvis der ikke er en garanti eller reklamationsret forbundet med servicen. Autopunkt.dk A/S er et eksempel på et autoværksted i Herning, som tilbyder disse ydelser.
Det skal du være opmærksom på
Det er op til dig, hvilket bilværksted du vil vælge. Men det anbefales, at du er opmærksom på nogle områder:
- Reparation af bil som er enten helt eller delvist dækket af en garanti eller reklamationsret. Hvis dette er tilfældet, skal arbejdet udføres på bilsælgerens værksted.
- Reparationen af bil er dækket af en fabriksgaranti. Ved dette skal arbejdet udføres på et af importørernes mærkeværksteder. Er det ikke muligt, hvis for eksempel din bil er gået i stå langt væk fra dette værksted, skal du indgå en aftale med sælger om, hvad du skal gøre, inden den kommer på autoværkstedet. På den måde er du dækket godt ind, hvis uheldet sker langt væk.
- Få tegnet en serviceaftale. Hvis dette skal gøres, skal du kontakte bilværksteder, som anvender aftalen. Af denne aftale skal det fremgå, hvilke former for reparationer der er tale om. Overordnet indbefatter en serviceaftale samtlige udgifter til fastsatte serviceeftersyn og de sikkerhedsrelaterede reparationer.
Hvad omfatter et serviceeftersyn?
Serviceeftersyn foretages efter en serviceplan, som du har fået på din bil ved køb af denne. Planen bestemmes typisk ud fra kilometerantal eller særlige tidspunkter. Måske skal bilen til service en gang hvert år, eller også skal den til service, når du har kørt 20.000 kilometer.
Dog skal du vide, at bilimportøren ikke må forlange, at din bil skal til service hos et af deres egne mærkeværksteder for, at garantien træder i kraft. Som bilejer får du ansvaret for at vedligeholde bilen korrekt og følge serviceplanen. Det er altså vigtig med en grundig dokumentation fra det autoværksted, du vælger. Det gælder særligt, hvis valget havner på et frit bilværksted.
Tillægsgarantier hos bilværksteder
Flere autoværksteder tilbyder tillægsgarantier. Dem findes der mange forskellige af. Det kan du også tage med i overvejelserne, når du skal vælge et autoværksted. Eksempler på tillægsgarantier er en mobilitetsgaranti, som fungerer som vejhjælp.
Derudover er et eksempel motorgarantien. Har du haft bilen til serviceeftersyn alle de gange, du skulle, hvor den har gennemgået de krav, som der er fra mærkeværkstedet, så er et eventuelt nedbrud og gearkasse med i denne aftale.
Husk altid at kigge tillægsgarantierne ordentligt igennem – også det med småt for at sikre dig, at du ikke bliver snydt. Din bil går oftest nemmere igennem et bilsyn, hvis den jævnligt bliver efterset: https://novaindex.com/dk/bilsyn
Få det på skrift
Mange bilejere har en god relation til medarbejderne på ens autoværksted, men sørg altid for at få et tilbud om reparation på skrift, så der ikke opstår problemer. Dette kan omhandle den endelig pris for arbejdet, som er vigtigt at få forventningsafstemt.
Et tilbud fra et værksted er oftest opdelt således ifølge Novaindex.com, at,
- Arbejdets omfang konkretisere i form af arbejdsløn delt op i enten arbejdspositionsnumre eller timer.
- Herefter er der en liste af priser på de reservedele, væsker og lignende samt potentielle ekstra omkostninger og miljøomkostninger.
Bemærk, at enkeltpriserne er beregnet uden moms. Momsen bliver først tilføjet ved samlede omkostninger til arbejdsløn og reservedele.